2024. április 16, kedd - Csongor

2019. Március 30. 08:32, szombat | Külföld

A Szaturnusz gyűrűi közötti miniholdakról szerzett információkat mutatta be a NASA

A Szaturnusz gyűrűi között keringő miniholdakról a Cassini űrszonda által szerzett információkat először mutatta be a NASA.

A Science című tudományos lapban publikált tanulmány leírja a Szaturnusz gyűrűi között elhelyezkedő, 8-116 kilométeres átmérőjű holdakat, melyek a Pán, a Daphnisz, az Atlasz, a Pandora és az Epimetheusz nevet kapták. A holdak a bolygó körüli gyűrűk közé ékelődve keringenek - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A Cassini 13 évet töltött a Szaturnusz közelében. Működése utolsó évében a gyűrűk között helyezkedett el, onnan küldött adatokat a Földre, amíg 2017. szeptember 13-án el nem hallgatott, majd 15-én megsemmisült a Szaturnusz légkörében.

Mintegy négyezer tudományos cikk jelent már meg a Cassini felfedezéseiről, az adatok feldolgozása továbbra is tart.

A csütörtökön publikált tanulmány megerősíti az uralkodó elméletet, mely szerint a Szaturnusz gyűrűi és holdjai ugyanabból az égitestből származnak, mely valamilyen összeütközés során darabokra tört.

A legnagyobb töredékekből alakult ki a holdak magja, ezután a gyűrűkből érkező részecskék tovább halmozódtak a holdakon - mondta Bonnie Buratti, a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory csillagásza.

A tanulmányon több mint háromtucatnyi amerikai, brit, olasz és német kutató dolgozott.

A kutatókat továbbra is az a kérdés foglalkoztatja, hogy vajon milyen idősek a gyűrűk. Egy januárban megjelent, a Cassini adatain alapuló tanulmány szerint viszonylag fiatalok, koruk 100 millió és egymilliárd év közé tehető.

Más modellek és módszerek azonban más válaszokat hoznak eredményül.

Címkék: űr, gyűrű, Hold, nasa, szaturnusz

2024. Április 15. 06:00, hétfő | Külföld

Kisebb földrengés volt Ausztriában

Kisebb földrengés volt vasárnap Ausztriában, a magyar határhoz közel eső térségben.

2024. Április 15. 06:00, hétfő | Külföld

Iráni drón- és rakétatámadás - A Biztonsági Tanács rendkívüli ülésen tárgyal a támadásról

Az ENSZ Biztonsági Tanácsa rendkívüli ülést tart az Irán által Izrael ellen indított drón- és rakétatámadások nyomán, miközben a G7-csoport is tanácskozik vasárnap a kialakult helyzetről.

2024. Április 12. 06:00, péntek | Külföld

Moszkva nem vesz részt a Zelenszkij-féle béketervről tartandó tanácskozáson

Oroszország nem vesz részt a Volodimir Zelenszkij ukrán elnök béketervéről Svájcban megrendezendő tanácskozáson - közölte Marija Zaharova orosz külügyminisztériumi szóvivő csütörtökön a Telegram-csatornáján.