VĂĄroslista
2024. ĂĄprilis 25, csĂŒtörtök - MĂĄrk

HĂ­rek

2010. JanuĂĄr 11. 16:31, hĂ©tfƑ | Helyi
ForrĂĄs: Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat

Győrben élt, tanított és halt is meg a 210 évvel ezelőtt született Jedlik Ányos

Győrben élt, tanított és halt is meg a 210 évvel ezelőtt született Jedlik Ányos

Kétszáztíz éve, 1800. január 11-én született a Komárom megyei Szimőn (ma Zemné, Szlovákia) Jedlik Ányos István természettudós és feltaláló, akadémikus. Tizenhét

1878-ban nyugalomba vonult és visszatért Győrbe, ott halt meg 1895. december 13-án. 1858-ban lett a Magyar Tudományos Aka- démia rendes, 1873-ban tiszteletbeli tagja, 1867-ben tanácsosi címet és Vaskorona-rendet kapott, s számos tudományos szervezet, egyesület munkájában vett részt.

Jedlik legismertebb felfedezése az „egysarki villámindító", azaz az első unipoláris gép, ezzel való kísérletezései során fedezte fel a dinamó-elektromos elvet, hat évvel megelőzve Siemenst. Találmányának leírását 1861-ben elküldte egy német lapnak, amely visszautasította, mondván: a gondolat nem új és az olvasók nem fogják megérteni. A kedveszegett Jedlik ezután nem publikált külföldön, ezért világszerte Siemenst tekintik a dinamó feltalálójának.

Elkészítette a „villanydelejes forgonyt", az első, tisztán az elektromágneses hatás alapján működő elektromotort, cáfolva az akkoriban közkeletű véleményt, hogy elektromágnesek kölcsönhatását nem lehet forgó mozgás keltésére felhasználni.

E találmányát sem ismertette, mert megfelelő áramforrás hiányában nem tulaj- donított neki gyakorlati értéket, s kézenfekvő volta miatt feltételezte, hogy már mások is megvalósították. „Csöves villámszedőkből alkotott villámfeszítője" a feszültségsokszorozó lökésgenerátorok előfutára volt, ezzel több mint félméteres elektromos ívet tudott létrehozni.

Megszerkesztette a világ akkor legtökéletesebb fénytani rácsait (ez olyan üveglap, amelyre hajszálvékony párhuzamos karcokat húznak, így a ráeső fehér fényt a prizmához hasonlóan színekre bontja), „osztógépe" centiméterenként 150 vonalat karcolt az üvegbe. „Rezgési készülékével" bonyolult, a papírpénzeken látható biztonsági rajzolatokat lehetett készíteni. Foglalkozott galvánelemek tökéle- tesítésével, készített áramszabályozót ívlámpához és villamos forgonnyal hajtott kiskocsit.

Legelterjedtebb és mindenütt jelen lévő találmányát fiatalon, mintegy mellékesen konstruálta. Állítólag 1826-ban a rendházban arról beszélgettek, milyen jó lenne ebéd után friss ásványvizet inni. Jedlik hamarosan előállt a „bökősvíz" (szódavíz) készítésére szolgáló eszköz terveivel, az első szikvízüzem 1829-ben létesült. Jedlik nem szabadalmaztatta találmányát: „nem gyáros vagyok, hanem tanár" - mondta.

Jedlik Ányos volt az első, aki a pesti egyetemen 1848-tól magyar nyelven adott elő fizikát. Fizikai, kémiai és matematikai szókincsünk nagy része tőle ered, ő vezette be például a dugattyú, eredő, összetevő, huzal, merőleges, nyomaték, vetület szakszavakat.

Állítólag amikor közeledni érezte halálát, így búcsúzott rendtársaitól: „Hamarosan a Teremtőm előtt fogok állani, és végre megtudom, mi a fény és elektromosság"...


Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 09:16, csĂŒtörtök | Helyi

Egy lĂ©pĂ©sre a bajnoki döntƑtƑl a Serco Uni-GyƑr

GyƑzelemmel kezdte az elƑdöntƑt a Serco-Uni GyƑr a nƑi kosĂĄrlabda bajnoksĂĄgban. CziczĂĄs LĂĄszlĂł csapatĂĄtĂłl Ă­gy mĂĄr csak egy lĂ©pĂ©sre a bajnoki döntƑ.

2024. Április 25. 08:13, csĂŒtörtök | Helyi

Navracsics Tibor: Átlagon felĂŒl teljesĂ­t a gazdasĂĄg tĂ©rsĂ©gĂŒnkben

Átlagon felĂŒl teljesĂ­t a nemzeti össztermĂ©k elƑállĂ­tĂĄsĂĄban GyƑr-Moson-Sopron vĂĄrmegye – errƑl a terĂŒletfejlesztĂ©si miniszter beszĂ©lt GyƑrben.

2024. Április 25. 07:15, csĂŒtörtök | Helyi

BrutĂĄlis mennyisĂ©gƱ fegyverre bukkantak a rendƑrök

Egy kisebb hĂĄborĂșt is meg lehetett volna vĂ­vni azzal a fegyverarzenĂĄllal, amelyet kĂ©t rajkai ingatlanban talĂĄltak a nyomozĂłk.

2024. Április 24. 11:11, szerda | Helyi

Ez gyors volt! – MĂĄr meg is javĂ­tottĂĄk a JerevĂĄni Ăști bokatörƑ csomagautomatĂĄt

Közel egymĂ©teresre bƑvĂŒlt az automata elƑtti terĂŒlet, nem kell tartani balesettƑl.