Városlista
2020. április 9, csütörtök - Erhard

Hírek

2020. Március 19. 13:12, csütörtök | PR

Fogbarát étkek? Ezt edd, ha egészséges fogakat akarsz!

Fogbarát étkek? Ezt edd, ha egészséges fogakat akarsz!

„Moss rendesen fogat!”, „Vigyázz a fogaid épségére!”, „Azt ne edd meg, mert kilyukad tőle a fogad!” – ugye te is hallottad ezeket a mondatokat gyerekként?

Fogaink állapota nem csupán esztétikailag fontos, kiemelkedő szerepe van az emésztés milyenségében is. A szervezetünkbe kerülő étel első szakasza a szájüreg, itt kezdődik meg az étel felaprítása a fogaink által, melynek jelentős szerepe van az emésztés és a felszívódás folyamatában. Fogaink számos okból romlásnak indulhatnak, így nem érdemes a helytelen étkezéssel is tetőzni. Cikkünkben sorra vesszük, hogy hogyan hatnak egyes ételek fogaink állapotára.

Milyen a fogkímélő táplálkozás?

Fogbarát ételek fogyasztásával hatékonyan szembe szállhatunk a fogszuvasodás okozta kellemetlenségekkel. Elsődlegesen fontos a fogzománc épségének megőrzése, ezt pedig kalcium bevitellel tudjuk megtenni. A legegyszerűbb kalcium beviteli lehetőség, ha sok sajtot, tejet, húsféléket, és olajos magvakat fogyasztunk. Ezeknek meglehetősen magas a kalcium és foszfortartalmuk ezért képesek visszaépíteni a savas ételek által kioldott ásványi anyagokat a fogakban. Emellett bátran fogyasszunk cukormentes rágókat, akár nassolás helyett is jó lehet, hiszen megadják a vágyott édes ízt, és a rágással együtt fokozzák a nyálelválasztást, illetve bizonyos rágók tartalmaznak ásványi anyagokat is (kalcium, foszfor, fluor), melyek erősítik a fogak védelmét. Sőt, az étkezés után elrágott rágógumi felgyorsítja az ételmaradékok távozását, ezzel csökkentve a fogszuvasodás esélyét.

Igyunk teát, ugyanis a zöld és a fekete tea is nagy mennyiségben tartalmaz polifenolokat, olyan antioxidáns hatású természetes vegyületeket, melyek szembe szállnak a fogszuvasodást okozó baktériumokkal, így meggátolják a szuvasodás kialakulását, és közvetlenül étkezés után fogyasztva kellemes leheletet is biztosítanak. Az A-, C-, D-vitamin fogyasztása is közelebb visz az egészséges fogakhoz. A C-vitamin erősíti a fogínyt és megakadályozza az ínybetegségek kialakulását. Az A-vitamin elsősorban a fogínygyulladás ellen hat, erősíti a nyálkarhártya ellenállóképességét, ezzel megkönnyítve a védekezést a különböző fertőzésekkel szemben. A D-vitamin pedig mind a csontok, mind a fogak épüléséhez elengedhetetlen.

A vitaminok tabletta formájában is bevihetőek, de, aki nem szeret bogyókat szedni jobban jár, ha a nyers zöldségeket, gyümölcsöket választja inkább, melyekkel szintén pótolhatóak az említett vitaminok. A C-vitamin szinte minden friss zöldségben és gyümölcsben megtalálható, nagyobb mennyiségben a citrusfélékben - együnk narancsot, grépfrútot, vagy mandarint, de a kivivel, eperrel, káposztafélékkel, és a paprikával is jól járunk. Az A-vitamin fő forrása a spenót és a sóska lehet, de a sárga zöldségekben, gyümölcsökben is megtalálható, ilyenek például a kajszi-, és őszibarack, paprika, sárgadinnye. Ezek mellett a D-vitamint ugyan a szervezetünk is előállítja, de tejtermékekkel, májjal, halakkal és tojással érdemes pótolni.

Ételek, melyek semlegesen hatnak a fogainkra

Egyes ételek vagy italok semmilyen komoly hatással nincsenek fogaink, vagy ínyünk egészségére, így ezeket is nyugodtan fogyaszthatjuk. Ha folyadékbevitel céljából a vizet választjuk, akkor azzal biztosan semmilyen kárt nem okozunk, de egyes zöldségek és gyümölcsök is azon túl, hogy tisztító hatással bírnak nem építik és nem rontják a fogakat, így, ha egy kis nassolni valóra vágyunk, chips helyett válasszunk inkább almaszeletek, vagy répa csíkokat. Előtte azonban nyugodtan fogyasszunk az ebédhez köretként párolt karfiolt, vagy zellert, mert ugyan nem építik a fogakat, de ha nem pároljuk őket túl puhára, több rágást fognak igényelni, így több nyál termelésére serkentik a szervezetet, ezzel segítenek megőrizni a fogak természetes ragyogását.

A helyes étkezésen túl fontos, hogy betartsuk az alapvető szájhigiéniai szabályokat, például köztudott, hogy napi kétszeri fogmosás minimum ajánlott. Illetve a szájhigiénia egyik fontos szabálya, és sajnos az emberek többsége elfeledkezik róla, hogy ne csak akkor menjünk fogorvoshoz, ha már baj van! Félévente – évente érdemes meglátogatni egy általános ellenőrzés, esetleg egy fogkőleszedés erejéig a fogorvost. Ezzel könnyen megelőzhetjük a bajt is, hiszen a fogorvos időben észre tudja venni az esetlegesen elkezdődött fogszuvasodást.

Ezek érdekelhetnek még

2020. Április 09. 13:04, csütörtök | PR

A városi autók helyzete az ADAC nyári gumi teszteken

A márciusban elvégzett ADAC lesztek azokra az autósokra is gondoltak, akik kisebb méretű személygépkocsikkal rendelkeznek. Ezek az úgynevezett városi autók mindennap hajtva vannak.

2020. Április 07. 18:02, kedd | PR

Követhető és praktikus spórolási módszerek

Ha a takarékoskodásról van szó, akkor az odafigyelés és a felelős gondolkodás a legfontosabb tényező. Hogy tudjuk kordában tartani a pénzügyeinket három egyszerű lépésben - melyek külön-külön és együtt is hatékonyak?

2020. Március 31. 14:22, kedd | PR

Miért van szükség a terhesgondozásra?

Felkészülni a gyermekvárásra már önmagában is csodálatos dolog. Ebben az időszakban valami olyan vágy és szeretet fogja el az embert, amit előtte még soha nem tapasztalt.

2020. Március 19. 13:08, csütörtök | PR

Afrodiziákummal a tavaszi levertség ellen?

A tavasz az emberek többségét pozitív energiával és jókedvvel tölti fel, viszont az éremnek mindig két oldala van. De mégis mikor okozott problémát a napsütés és az újjáéledő természet?