Városlista
2020. április 4, szombat - Izidor

Hírek

2020. Február 18. 06:12, kedd | Helyi

Így szoktasd rá a gyermekedet a mozgásra

Így szoktasd rá a gyermekedet a mozgásra

Szinte közhelynek számít, hogy a felnőtt kori egészséget már gyermekkorban meg kell alapozni.

A legtöbb gyermekes szülő ellenben – sokszor önhibáján kívül – nem tudja, hogyan szoktathatná rá a gyermekét a rendszeres testmozgásra. A rendszeres testmozgásra való nevelést nagyban megkönnyíti, hogy a gyerekeknek tulajdonképpen születésüktől fogva lételeme a mozgás. Nemcsak arról van szó, hogy gyermekekben felhalmozódó feszültséget a mozgás könnyűszerrel levezeti. A mozgás egészségvédő szerepe is elvitathatatlan, ily módon szülőként kulcskérdés, milyen módszerekkel tudjuk rászoktatni gyermekünket a rendszeres testmozgásra. Cikkünkben sorra vettük azokat a módszereket, amelyek inspirálóan hathatnak a fenti célok elérésére.

A gyermek mintákat követ – mutass neki jó példát!

Számos kutatás kimutatta már, hogy amennyiben a gyermek nem rendszeresen sportoló szülők és felnőttek között cseperedik fel, évekkel később már nagyon nehezen lesz rábírható a napi szintű testmozgásra. A 21. században felnőtt generációk – nem utolsó sorban az őket körülvevő virtuális valóság és a „minden egy karnyújtásnyira elérhető” világban – egyre kevésbé igénylik a szabadtéri mozgást. Szülőként óriási hibát követünk el akkor, ha alkalmazkodunk ezekhez a körülményekhez. Már néhány évesen tanítsuk meg úszni, kerékpározni és az életkoruknak megfelelő labdajátékokon keresztül a sporttal együtt fejleszthető koncentrációra. Azoknak a szülőknek tehát, akiknek a sport az élete részét képezi, egy fokkal könnyebb dolguk lesz, mert példamutatással könnyebben sportra bírhatják gyermekeiket.

Családban a sport is könnyebb!

Amennyiben tehát a gyermek azt veszi észre, hogy szülei számára a testmozgás örömet jelent, maga is ezt a mintát fogja követni. Amennyiben a szülők futnak, elvihetik gyermeküket is, aki majd kis kerékpárjával fel tudja venni a tempót a kocogó felnőtt mellett. Ma már egyre több olyan édesanyát látni, akik futó-babakocsiban tolja futás közben néhány hónapos csecsemőjét. Az otthoni környezetben tornázás szerelmesei olyan gyakorlatokat mutathatnak a gyermeknek, melyeket ő is el tud végezni. A túrázás kifejezetten az a mozgásforma, amely nemcsak családosan végezhető, de a mozgás közben olyan természetismereti információk is átadhatóak a gyermek számára, melyeket a későbbiekben kamatoztathat majd tanulmányai során. Rengeteg olyan jelölt túraútvonal van az országban, amit 5-10 éves gyerekek is könnyedén tudnak teljesíteni.

Ha lehet, játékos sporttal indítsunk!

Tinédzser korban majd bármilyen komolyabb sportágat választ a gyermek, fontos, hogy az első években a testmozgást mindig játékos formában valósuljon meg. A kudarc garantált azokban az esetekben, ha a gyermek azt érzi, hogy a sport az valamiféle kötelező dolog számára. Kiemelten fontos tehát, hogy gyermekünk azt az adott sportot örömmel végezze, ne próbáljunk semmit ráerőltetni, hiszen ezzel éppen az ellenkezőjét válthatjuk ki benne, és egy egész életre eltávolíthatjuk a sportoktól. A legjobb első körben az, ha csalási házunk udvarára beszerzünk néhány olyan eszközt, amely a fizikai igénybevétel mellett jókedvvel és játékossággal is kecsegtet. Egy óriási trambulin vásárlással például csodákat érhetünk el. Utóbbit a gyermekek annyira kedvelni fogják, hogy a nyár elengedhetetlen kelléke lesz. Azon túl, hogy a trambulinhoz hasonló már egészen 3 éves kortól használhatóak felnőtt korig, úgy fogják fokozott fizikai igénybevételre bírni gyermekünket, hogy a játék közben észre sem veszik. Ne feledjük továbbá, hogy a rendszeres testmozgásra sarkalás legélvezetesebb formája a tánc. Bonyolult koreográfiákban nem kell gondolkodni, a hangsúly legyen a játékosságon, és az önfeledt bolondozáson. A családi eseményeken és a kisebb-nagyobb ünnepekkor érdemes mindig egy kis mini táncteret kialakítani a lakásban, így együtt táncolhat, ugrálhat és mókázhat az egész család, vagy éppen a gyermek szülinapra összecsődített baráti közössége.

Ezek érdekelhetnek még

2020. Március 31. 17:00, kedd | Helyi

Színésznők karanténban: Papp Annamária

Papp Annamária, a Győri Nemzeti Színház egykori színésznője is nyilatkozott megkeresésünkre.

2020. Március 31. 15:10, kedd | Helyi

Színészünk és balerinánk karanténban: Pörneczi Attila és Szalai Judit

Pörneczi Attila színész, a Győri Nemzeti Színház művésze is nyilatkozott a jelenlegi helyzetben kialakult napjaikról.

2020. Március 30. 10:00, hétfő | Helyi

Színművész karanténban: Bródy Norbert

Bródy Norbert színész, a Győri Nemzeti Színház művésze is nyilatkozott a jelenlegi helyzetben kialakult napjairól.

2020. Március 30. 08:02, hétfő | Helyi

Színművész karanténban: Szikra József

Szikra József a Győri Nemzeti Színház művésze, Budapestről mesélt a jelenleg kialakult helyzetben zajló napjairól a győrieknek.