Hírek
2011. Április 21. 07:41, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrientPress
Szoftver figyeli az ordító reklámokat
Jelenleg csak figyeli, ősztől viszont akár büntetheti is az NMHH a túl hangos tévé-és rádióreklámot: kedden sajtótájékoztató keretében mutatták be a Médiatanács fülét, vagyis a Humanoid nevű magyar szoftvert, ami észleli és rögzí
Hallgatózó Humanoid
Az év elején életbe lépő médiatörvény – elődjétől eltérően – már foglalkozik a reklámhangerő kérdésével: az új szabályozás szerint egy reklámblokk nem lehet hangosabb, mint az előtte és utána következő műsorok. A rendelkezés egyelőre csak irányelvként érvényesül, mivel a Médiatanács őszig nem szankcionálja a szabálysértést, legfeljebb felhívja rá a figyelmet. Ettől függetlenül azonban nyomon követik a kihágásokat: januártól egy új szoftver is figyeli a televízió csatornák adását. „A Humanoid száz százalékban magyar fejlesztés: 2010 decemberében készült el, és a médiatörvény hatályba lépésétől kezdve üzemel” – mondta el a szoftvert ismertetve újságírók előtt Kiricsi Karola, a Médiatanács szóvivője. A program akár nyolc csatorna teljes műsorfolyamát is képes pásztázni egyszerre. Mérési eredményeit Excel-táblázatba rendezi és egy megadott paramétersorhoz viszonyítja, s ahol kiugró hangértékeket fedez fel, azt megjelöli. A Humanoid segítségével pontosan el lehet különíteni a reklámblokkokat és műsorajánlókat az adás többi elemétől – sőt, a szoftver egyesével is ki tudja szűrni a hangoskodó hirdetéseket. A Médiatanács ezeket a találatokat saját honlapján teszi közzé, szabad letöltésre - ennél tovább azonban még nem mennek. „Jelenleg a türelmi időszakban vagyunk; a Humanoid most úgy működik, mint egy közúti sebességmérő, ami nem bírságol. A cél az, hogy őszig minden szolgáltatóval tudjunk konzultálni, felkészítsük őket a változásokra” – hangsúlyozta Kiricsi. A testület később is fokozatosan szankcionálja a kihágásokat; előbb figyelmeztetik, és csak azután sújtják pénzbüntetéssel a csatornákat - eljárást pedig hivatalból, de nézői panasz miatt is indíthatnak. A büntetés összege és jellege (bírság vagy kötbér) attól függ majd, hogy hányszor, milyen körülmények között került sor a szabálysértésre – tette hozzá a szóvivő.
Nem lesz trükközés
A szoftver most félgőzzel üzemel, két kereskedelmi adó és három közmédium - az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, az M1 és az M2 - műsorfolyamát monitorozza. Jó Balázs, a Műsorelemző Osztály vezetője szerint a kereskedelmi tévéken fordulnak elő nagyobb számban túl hangos hirdetések és műsorajánlók, de ez adódhat a reklámszabályozás jellegzetességeiből: a médiatörvény szerint a kereskedelmi tévék egy óra alatt 12 percnyi, a közmédiumok pedig 8 percnyi reklámot adhatnak le – a rövidebb időtartam pedig csökkenti a kihágások lehetőségét is. Az OrientPress Hírügynökség arról kérdezte Jót, hogyan lehet kivédeni, hogy a műsorszolgáltatók összefogjanak a reklámkészítőkkel, és a reklámspotok hangerejéhez emeljék az adásét is: így nem lenne mérhető, kiugró eltérés. „A kimenő jel mindig egyformán erős, ezt a szolgáltatók változatlan szinten tartják. A reklám nem attól hangosabb, hogy időtartama alatt növelik a jel szintjét, hanem azért, mert minden hangsávot a megengedett maximális sávra emelnek benne – ami a műsorokra nem jellemző” - válaszolt a szakértő. Jó Balázs úgy véli, őszig tisztázni tudják annyira a szabályozás részleteit a szolgáltatókkal, hogy az ilyen trükközéseket el lehessen kerülni. Arról ugyanakkor sem Jó, sem Kiricsi nem tudott biztosat mondani, hogy a törvény vonatkozik-e a csatorna saját műsorajánló blokkjaira is; elvileg ez is reklámnak minősül, de hivatalos állásfoglalást erről a Médiatanács adhat – mondta Kiricsi Karola, aki a későbbiekben tájékoztatást ígért a témában.
Duplázott a Lánchíd Rádió
A testület éppen sajtótájékoztató előtt tartott ülést, melyen öt rádiófrekvencia tulajdonjogáról döntöttek: a Püspökladány 98,1 MHz-et a Sárrét FM Konzorcium, a Zalaegerszeg 95 MHz-et pedig a Rádió Zala nyerte el. A Zalaegerszeg 88,3 MHZ-re és a Keszthely 93,4 MHz-re korábban a Mária Rádió tett ajánlatot, ám mindkét pályázatát visszavonta, a hullámhosszokat így a Lánchíd Rádió kaphatta meg. A Budapest 102,1 MHz-ért egyedül a Magyar Katolikus Rádió indult, és el is nyerte az adássávot. A Médiatanács pozitívan bírálta el az ideiglenes médiaszolgáltatást célzó ajánlatokat – mesélte Kiricsi, tehát szerződést köthetnek a Kiskunfélegyháza 91,1 MHz és a Jászberény 97,7 tulajdonosai is.
Koncz Tamás
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. Március 28. 10:01, csütörtök | Belföld
Februárban 6197 gyermek született, 10 664 ember halt meg
Az előzetes adatok szerint 2024 februárjában 6197 gyermek született, és 10 664 ember halt meg; 2023 februárjához képest a születések száma 5,7, a halálozásoké 3 százalékkal csökkent, míg a házasságkötéseké 22 százalékkal nőtt
2024. Március 28. 09:53, csütörtök | Belföld
600 ezer fellett a bruttó átlagbér a KSH szerint!
KSH: a bruttó átlagkereset 605 100 forint volt januárban, 14,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban
2024. Március 28. 09:49, csütörtök | Belföld
A reálkereset több mint 10 százalékkal nőtt januárban
2024. Március 28. 06:00, csütörtök | Belföld
Szerdán kezdődik első osztályos gyermekek elektronikus beiratkozása
Szerdán indul a leendő első osztályos gyermekek előzetes elektronikus beiratkozása a KRÉTA felületén - közölte a Klebelsberg Központ az MTI-vel.