Hírek
2020. Március 04. 11:45, szerda | Belföld
150 éves a Budavári Sikló - Emléktáblát avattak Budapesten
Március 2-án volt 150 éves Budapest egyik legnépszerűbb turisztikai látványossága, a Budavári Sikló. Az évforduló alkalmából emléktáblát avatott a főváros és a BKV.
Az évforduló tiszteletére közös emléktáblát avatott Dorosz Dávid, Budapest főpolgármester-helyettese és Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója.
A világ második siklójának eredeti neve Budai Hegypálya volt, megépítését gróf Széchenyi Ödön, Széchenyi István fia kezdeményezte a lyoni drótkötélvontatású pálya mintájára.
Első terveit Jaruszek Ödön készítette, majd a terveket átalakító Wolfahrt Henrik vette át a kivitelezési munkákat. Egy normál nyomtávú, 30 fokos hajlásszögű, 50 méteres szintemelkedést leküzdő pálya épült, amelynek hossza 95 méter lett.
A pálya alsó végén impozáns indítócsarnok is épült, itt kaptak helyet a gépészeti berendezések, köztük a rendszert működtető gőzgép is, a Sikló ugyanis – hasonlóan a lyoni első siklóhoz – eredetileg gőzüzemű volt.
A közösségi közlekedés igényeit kielégítő újdonságot hamar megkedvelték az utasok, hiszen a város egyik legforgalmasabb helyén, a frissen épült Lánchíd budai oldalán, az omnibuszvégállomáson állt.
A várban működő hivatalok, minisztériumok megközelítése egyszerűsödött le a segítségével.
Jelentős történelmi események „tanúja” volt, hiszen számos uralkodót, államférfit szállított, már Ferenc József is utazott rajta.
Üzemeltetése a Budai Hegypálya Rt.-től 1920-ban átkerült a fővároshoz, kezelését 1932-től a többi fővárosi közlekedési ágazatot is magába olvasztó Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt., a BSzKRt vette át, és működtette 1944-ig.
A Budai Vár II. világháborús ostromában megsérült, az ötvenes években a korszellemnek megfelelően elbontásra ítélték. A hatvanas évektől több terv is született a helyreállítására, mozgólépcsővel való helyettesítése is felmerült. Romjai a főváros egyik legszebb pontján évtizedekig sebhelyként emlékeztettek a háborús pusztításra.
A siklót a főváros a BKV közreműködésével újította fel a nyolcvanas években. 1986. június 4-én adták át újra az utazóközönségnek, immár villamosítva, Budavári Sikló néven.Az alsó és felső állomásra új, de a műemléki környezettel összhangban lévő üvegépület került. A két eredetihez hasonlóan felújított kocsit Margitnak és Gellértnek keresztelték. A kocsik megőrizték eredeti, háromlépcsős, fülkés formájukat, fülkénként 8, azaz 24 utast tudnak szállítani, és az eredeti működés szerint párhuzamosan közlekednek felfelé és lefelé.
A sikló közösségi közlekedésben betöltött szerepe mára megváltozott: Budapest legnépszerűbb turisztikai látványosságai közé tartozik, ahonnan egyedülálló panoráma tárul a turisták elé.A Duna-part látkép részeként az UNESCO Világörökségbe tartozó Budavári Sikló jegypénztáránál kígyózó sor is mutatja a 150 éves jármű különlegességét, nemzetközi ismertségét és népszerűségét.
Érdekes adatok a Budavári Siklóról:
- A Budavári Sikló a világ a második siklója.
- A Budavári Sikló közel 183 ezer forintból készült el.
- Jelenleg 1 másodperc alatt 1,5 métert tesz meg a kocsi, eleinte 3 méter volt ez a szám.
- Az Alagút felőli pályát Északinak nevezik, itt Margit közlekedik, a másik sínpáron, a Délin pedig Gellért látja el a feladatát.
- A pálya hossza 95 méter, és 50 méteres szintemelkedést kell leküzdenie.
Forrás: turizmus.com
Kép: autoszektor.hu
Ezek érdekelhetnek még
2024. Május 01. 09:19, szerda | Belföld
20 éve csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz
Hosszú évek után teljesült a magyarok vágya, most mégis sokan szkeptikusan a csatlakozás helyességét illetően.
2024. Április 30. 13:36, kedd | Belföld
1,7 százalékkal nőtt a GDP
A bruttó hazai termék (GDP), a gazdaság teljesítménye 2024 első negyedévében 1,7 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden első becslése alapján.
2024. Április 30. 08:30, kedd | Belföld
MÁV-Volán: május 1-jén ünnepnapi menetrend szerint közlekednek a vonatok
Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott munkanapi menetrend érvényes - tudatta a MÁV Zrt. kedden az MTI-vel.
2024. Április 30. 08:28, kedd | Belföld
Maruzsa Zoltán: cél a köznevelés digitalizációja
A kormány ebben a ciklusban a magyar köznevelés digitalizációját tűzte ki célul - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára hétfőn Szolnokon.