Városlista
2024. április 26, péntek - Ervin

Hírek

2019. Augusztus 01. 06:00, csütörtök | Külföld

75 éve A kis herceg sorsára jutott saját írója Antoine de Saint-Exupéry

75 éve A kis herceg sorsára jutott saját írója Antoine de Saint-Exupéry

1944. július 31-én Antoine de Saint-Exupéry francia író és pilóta Korzika szigetéről egy Lockheed Lightning P-38-as repülőgép fedélzetén a magasba emelkedett, hogy légi felderítést végezzen, de soha nem tért vissza.

Azóta már számos elmélet született a kalandos életet élő író rejtélyes eltűnésével kapcsolatban: talán a németek lőtték le, esetleg elvesztette az irányítást a repülőgépe felett vagy öngyilkosságot követett el? Egy évvel az után, hogy A kis herceg 1943-ban először megjelent, szerzője és illusztrátora a főszereplőhöz hasonlóan, egyszerűen köddé vált. Vajon mi történhetett pontosan 75 éve Antoine de Saint-Exupéry-vel?

„Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben mindennek simán kell mennie! Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai, amelyek révén növekedünk és érlelődünk!"
(Antoine de Saint-Exupéry)

Már gyerekként rajongott a répülőkért és a repüléssel kísérletezett

Ha a világ leghíresebb hercegét keressük, akkor a legtöbben gondolkodás nélkül Antoine de Saint-Exupéry népszerű főhősét említik, aki a világirodalom egyik legismertebb könyvét inspirálta. A sivatagban megjelenő fiatal, aranyhajú gyermek és a társaitól lemaradt pilóta barátságának történetét több mint 250 nyelvre fordították le, és még ma is évente körülbelül 2 millió példányát értékesítik.

A kedves és megható történet azonban ugyanúgy bővelkedik rejtélyekben és titkokban, mint ahogy írójának élete is.

Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry 1900. június 29-én született a franciaországi Lyonban egy régi arisztokrata család sarjaként. Egyik őse az amerikai forradalmárokkal harcolt a Yorktown-i csatában 1781-ben, és Antoine talán tőle örökölte küzdeni akarását.

Apja korai halála után a család a Saint-Maurice-de-Remens kastélyba költözött, ahol a híres író és négy testvére gondtalan életet élt: játszottak, színdarabokat és zenét szereztek.

A kis Antoine itt kezdett el verseket írni, és ezen a helyen szeretett bele a repülőgépekbe is.

Időt és energiát nem kímélve egyszer például lemezeket rögzített a kerékpárjához, és a pedálokat őrült sebességgel hajtotta. Már akkor azt remélte, hogy ezzel hamarosan felreppenhet az égbe. Akkor még nem tudta, hogy álma csak nehezen válik majd valóra, és sokáig kell várnia, amíg megérintheti az égboltot.


Mindig hajtotta valami az ég felé

Antoine de Saint-Exupéry először 1912 nyarán emelkedett a magasba egy francia légi úttörővel, Gabriel Wroblewskival. Az élet azonban egyre bonyolultabbá vált a fiatalember számára. Miután 1914 júniusában Ferenc Ferdinánd főherceg, az Osztrák–Magyar Monarchia trónörököse és hitvese merénylet áldozata lett, az európai országok sorra mozgósítottak, és ezzel kezdetét vette az első világháború. A fiatal Antoine és fivére, Francois ekkor kezdte meg tanulmányait a Lyon melletti Notre Dame de Montgré at Villafrance jezsuita iskolában.

Amikor azonban a háború pusztítása egyre súlyosabbá vált, a két testvér átköltözött a svájci Fribourgba és ott folytatta tanulmányait. 1917 tavaszán a később híressé vált francia író letette az érettségit, és még ugyanebben az évben elveszítette testvérét, aki reumás lázban hunyt el.

Folyamatosan érezte, hogy valami hajtja az ég felé, ám mégis a francia haditengerészet kötelékébe kérte felvételét.

1918 júniusában azonban nem tudta teljesíteni a felvételi vizsga szóbeli részét, így a következő tizenöt hónapban inkább építészetet tanult. Időközben véget ért az első világháború.

Repülési élményeit dolgozta fel A kis hercegben

A férfit újabb balesete sem tántorította el szenvedélyétől, és amikor 1939. szeptember 1-jén kitört a második világháború, Antoine de Saint-Exupéry a legjobb katonai erényeket testesítette meg. Először a francia légierőnél szolgált felderítőként, ám amikor Franciaország 1940-ben elesett, az író-pilóta Amerikába menekült, és New Yorkban telepedett le.

Itt fogott bele máig leghíresebb regényébe, A kis herceg (Le Petit Prince) írásába,

amelyben a korábbi repülési élményeit és a fantáziáját dolgozta össze, miközben komoly propagandát folytatott az amerikai hadba lépés érdekében.

A sors fintora, hogy az író saját rajzaival illusztrált könyv 1943. április 6-án végül az Egyesült Államokban és nem Franciaországban jelent meg először, francia és angol nyelven.

Ahogy Antoine de Saint-Exupéry fogalmazott, a történet egy gyermekről szóló mese felnőtteknek.

Az író élete azonban a sikerben való fürdőzés helyett újabb drámai fordulatot vett: amikor 1943-ban visszatért az európai hadszíntérre, hogy hazája felszabadításáért harcoljon, rágalmak és támadások kereszttüzében találta magát. Az ekkor már 43 éves, a bevetéshez az akkori szabályok szerint „túl előrehaladott korú" pilóta az őt ért méltatlan támadások miatt mély depresszióba zuhant.


Ő volt a világ legidősebb harci pilótája

A repülésről még ekkor sem mondott le, és kiharcolta, hogy szolgálatba léphessen. Bár felettesei mindent megtettek, hogy segítsék, többször kifejezetten dühösek voltak a pilótára, mert

Exupéry gyakran tévesen értelmezte a navigációs műszereket és láthatóan gondjai akadtak a repülőgép kifinomult technológiájával.

Repüléseit olyan váratlan események kísérték, mint motortűz, motorhiba, vagy az oxigénmaszk problémája.

A rossz egészségi állapottal küzdő francia író számára a nagy magasságban végrehajtott küldetések igen kimerítőnek bizonyultak, miközben úgy jellemezte magát, mint „a világ legidősebb harci pilótája".

Ilyen gép fedélzetén tűnt el Antoine de Saint-Exupéry

Amikor 1944. július 31-én egy Lockheed P–38-as típusú repülőgép fedélzetén bevetésre indult a korzikai Borgóról a dél-franciaországi Grenoble régióba, hogy felderítést végezzen, még nem tudta, hogy a végzetébe rohan. Az író sohasem tért vissza utolsó küldetéséről. Csak évtizedek után találták meg a roncsokat

A feltételezett katasztrófa óta eltelt évtizedek során számtalan elmélet született azzal kapcsolatban, hogy mi történhetett azon a végzetes, 75 évvel ezelőtti napon. Ellenséges tűzbe keveredett? Elvesztette az irányítást a gépe felett? Vagy esetleg öngyilkosságot követett el?

A rejtély megoldásához 1998 októberében egy Marseille környéki halász, Jean-Claude Bianco segítette közelebb a kutatókat, aki felfedezte a pilóta ezüst karkötőjét a Földközi-tengerben.

A későbbi kutatások eredményeként Luc Vanrell 2000. május 24-én megtalálta a Lockheed P-38-as roncsait (többek között a kabin egy részét) kilencszáz méterrel a felszín alatt, Riou szigete közelében.

Amikor a roncsokat 2003-ban a felszínre hozták, nem találtak arra utaló nyomot, hogy a repülőgép ellenséges találat miatt zuhant volna le.

Figyelmesen olvasva Antoine de Saint-Exupéry leghíresebb könyvét, még ma is számos tényt megtudhatunk a híres francia író és pilóta gondolkodásáról: A kis hercegben felvetett témák és karakterek mind fellelhetők a férfi életében.

A kutatók szerint úgy tűnik, mintha Antoine de Saint-Exupéry tudatosan (vagy tudat alatt) a regényével szeretett volna üzenetet küldeni a világnak.

Forrás: origo.hu

Képek: Getty Images, Wikimedia Commons

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Külföld

Joe Biden aláírta az Ukrajna hatvanmilliárd dolláros biztonsági támogatásáról szóló törvényt

Joe Biden elnök aláírta és ezzel hatályba léptette a 95 milliárd dollárról szóló törvénycsomagot, amely a többi között Ukrajna és Izrael számára tartalmaz forrásokat.

2024. Április 24. 14:29, szerda | Külföld

Kínában tárgyal Szijjártó Péter

A világ súlyos biztonsági kihívásokkal néz szembe, immár több mint két éve tombol az ukrajnai háború, ezért fontos lenne felerősíteni azok hangját, akik a mielőbbi béke pártján állnak

2024. Április 20. 09:44, szombat | Külföld

Megérkeztek az erdélyi Aranyosgyéresre a Norvégiából beszerzett első F-16-os harci repülők

Megérkezett az erdélyi Aranyosgyéresre (Campia Turzii) az első három, Norvégiától beszerzett F-16-os harci repülő - közölte pénteken a román védelmi minisztérium (MAPN).