Hírek
2013. Február 19. 11:57, kedd |
Belföld
Forrás: MTI
A terhes nők kis mennyiségű kávéfogyasztása is növeli a kisebb súlyú újszülött kockázatát
Növeli a kisebb súlyú újszülött kockázatát és meghosszabbítja a kihordás idejét a terhesség alatti koffeinfogyasztás - derítették ki svéd kutatók, akik úgy vélik, hogy emiatt módosítani kellene a terhes nők koffeinfogyasztására vonatkozó ajánlásokat.
A Shalgenska Egyetemi Kórház szakemberei tíz éven keresztül 60 ezer terhes nő étkezési szokásait és szülési adatait elemezték a BMC Medicine című orvosi szakfolyóiratban megjelent tanulmányukban. A koffeinfogyasztás mérésénél figyelembe vették az összes létező forrást: a kávét, a teát, a szénsavas üdítőitalokat, a kakaóalapú élelmet - süteményeket, desszerteket - és a csokoládét is.
Kimutatták, hogy a koffein - származzon bármilyen forrásból - csökkenti az újszülött testsúlyát. Az átlagsúllyal várt újszülötthöz (3,6 kilogramm) képest napi 100 milligramm koffein fogyasztása 21-28 gramm súlycsökkenést eredményez a magzatnál.
Arra az összefüggésre is felfigyeltek a szakemberek, hogy nem csupán a koffein, hanem annak forrása is hatással van a terhességre. Napi 100 milligramm koffein fogyasztása átlagban - függetlenül a származási forrástól - öt órával növeli a terhesség hosszát, ám a kávéfogyasztásból származó koffein még tovább, összesen 8 órával hosszabbítja meg azt.
A tápanyagokkal és az oxigénnel együtt a koffein szabadon áthatol a placentán, ám a fejlődő magzatban nincsenek meg azok az enzimek, amelyek hatástalanításához szükségesek. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelenleg napi 300 milligrammban szabja meg a koffeinfogyasztás felső határát a terhes anyák körében, egyes országok még ennél is alacsonyabban, 200 milligrammban, amely körülbelül egy csésze kávénak felel meg.
Bár a kávéfogyasztás szoros kapcsolatban áll a dohányzással, amelyről köztudomású, hogy növeli a koraszülés és a kissúlyú újszülött kockázatát, a tanulmány nem talált összefüggést a koraszüléssel, annál inkább az átlagosnál kisebb súly és a koffeinfogyasztás között. "Ez az összefüggés fennállt akkor is, ha csupán a nem dohányzó anyákat vizsgáltuk" - idézte Verena Sengpielt, a kutatás vezető szerzőjét az EurekAlert tudományos hírportál.
Az átlagosnál kisebb súllyal született csecsemőknél gyakoribbak az egészségi problémák. Mivel a napi 200-300 milligrammnyi koffein harmadával növelheti a kisebb súlyú újszülött kockázatát, ezért a fogyasztására vonatkozó ajánlásokat felül kell vizsgálni - írták a szakemberek tanulmányukban.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 09. 16:00, kedd | Belföld
Kapitány István teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel
Kapitány István a teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel. A gazdasági és energetikai miniszter ezt hétfő este jelentette be a Facebook-oldalán.
2026. Június 09. 15:00, kedd | Belföld
Vitézy Dávid: újra elérhető a Vonatinfo webes felülete
Újra elérhető a teljesen nyilvános, regisztrációhoz nem kötött Vonatinfo - közölte Vitézy Dávid, közlekedési és beruházási miniszter a Facebook-oldalán hétfőn.
2026. Június 09. 14:00, kedd | Belföld
OGY - Magyar Péter: nem felejtjük el, mit tettek a védtelen gyermekek ellen
Nem fogjuk elfelejteni, amit az előző kormány tett a védtelen gyermekek ellen - jelentette ki Magyar Péter miniszterelnök az Országgyűlés hétfői ülésén, napirend előtt.
2026. Június 09. 13:00, kedd | Belföld
Mecser Tamás az új országos rendőrfőkapitány
Mecser Tamás rendőr dandártábornokot bízza meg az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vezetésével Magyar Péter miniszterelnök június 8-i hatállyal - tájékoztatta a Belügyminisztérium az MTI-t hétfőn.
