2021. augusztus 1, vasárnap - Boglárka

2020. Február 28. 09:00, péntek | Életmód

Arany nanorészecskék segítségével észlelik a rákos sejtek jeleit ausztrál kutatók

Arany nanorészecskék segítségével ismeri fel a rákot egy új vérvizsgálat, amely a tumoros sejtek által kibocsátott jelek észlelésére is képes

- számoltak be legfrissebb eredményeikről az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatói, akiknek úttörő technológiája elősegítheti a korábbi betegségfelismerést és a hatékonyabb kezelést.

Az intézmény szakemberei által kifejlesztett nanotechnológia lehetővé teszi az úgynevezett extracelluláris vezikulák (EVk) észlelését és monitorozását a véráramban - írja az EurekAlert tudományos hírportál.

Az Ausztrál Biotechnikai és Nanotechnológiai Intézet (AIBN) munkatársa, Jing Wang szerint a felfedezés a jelenleginél hatékonyabb, személyre szabottabb rákkezelést eredményezhet azáltal, hogy az onkológusok azonnali visszajelzést kapnak a kezelések eredményességéről.

"Az extracelluláris vezikulák a vérben lévő potenciális biomarkerek egy izgalmas következő nemzedéke" - mondta a szakember, hozzátéve, hogy az egészséges és a rákos sejtek által egyaránt folyamatosan kibocsátott nanorészecskék fontos szerepet játszanak a sejtek közötti kommunikációban.

"A rákos sejtek arra használják az extracelluláris vezikulákat, hogy manipulálják a körülöttük lévő sejteket, illetve, hogy elnyomják és befolyásolják az immunrendszert.

A kutatók szerint a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat nehéz megkülönböztetni az egészséges sejtek által kibocsátott EVk-től, amelyekből jóval több van a véráramban.

A szakemberek egy speciális arany nanorészecskét használtak, amely kizárólag a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulák felszínén megtalálható molekulákhoz kapcsolódik.

Az arany nanorészecskék egyedi jelet bocsátanak ki lézerfény hatására, ami lehetővé teszi a páciens egyedi "EV-ujjlenyomatának" detektálását.

Az új technológiát 23 melanomás pácienstől vett vérmintákon tesztelték, amely során sikerült észlelni a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat, továbbá a rákkezelés közben és azt követően végbemenő kritikus változásokat.

Az új technológia tehát lehetővé teszi annak megállapítását, hogy egy kezelés hatékony-e vagy sem, vagy, hogy kialakult-e gyógyszerrezisztencia.

A kutatók a Science Advances című folyóiratban publikálták az eredményeiket.

Címkék: arany, nanorészecske, rák, sejt

2021. Július 29. 14:10, csütörtök | Életmód

Decemberben megközelíti a Vénuszt egy üstökös

Az idén októbertől decemberig hazánkból is megfigyelhető Leonard-üstökös 2021. december 18-án a Vénusz közelében száguld el -

2021. Július 22. 08:00, csütörtök | Életmód

Évente 2,5 milliárd tonna élelmiszer kerül a szemétbe

Egy új globális jelentés szerint évente 2,5 milliárd tonna élelmiszer kerül a szemétbe a mezőgazdaságban, körülbelül 1,2 milliárd tonnával több, mint a korábban becsült 1,3 milliárd tonna.

2021. Július 21. 19:10, szerda | Életmód

A férfiak kiadásai több éghajlatkárosító kibocsátással járnak együtt

A férfiak kiadásai 16 százalékkal több éghajlatkárosító kibocsátással járnak együtt, mint a nőké, annak ellenére, hogy a két nem csaknem ugyanannyit költ - derült ki egy svéd tanulmányból.

2021. Július 18. 09:18, vasárnap | Életmód

Vajon milyen vagyok, amikor dolgozom? (X)

Egyre többen térnek vissza a korábbi kerékvágásba a home office időszaka után. A régi-új helyzet ismét lehetőséget ad „munkahelyi énünk” kibontakozására.