2020. február 18, kedd - Bernadett

2019. Június 12. 16:01, szerda | Életmód

Egy bankkártyányi műanyagot eszünk meg hetente kutatók szerint

Olyan széleskörű a környezet műanyagszennyezettsége, hogy hetente öt gramm, egy bankkártyányi műanyagot ehetünk meg

– mutatta ki a Természetvédelmi Világalap számára az ausztráliai Newcastle Egyetem kutatói által készített, szerdán bemutatott tanulmány.
A műanyag főként a csapvíz és a palackozott víz fogyasztásával jut a szervezetbe, de a szinte láthatatlan polimerek megtalálhatók a kagylófélékben, a sörben és a vízben.

„2000 óta a világ oly sok műanyagot termelt, mint amennyit az előző években összesen, és ezek egyharmada beszivárgott a természetbe” – olvasható a jelentésben.

A kutatók következtetéseiket 52 korábbi tanulmány összegzése alapján vonták le, és először becsülték meg az ember által elfogyasztott műanyag súlyát, ami évente szerintük 250 grammra rúghat. Egy átlagos ember 1769 műanyagrészecskét fogyaszthat el hetente csupán vízfogyasztás által - írták.

A kutatók az európai vízminták 72,2 százalékában találtak mikroműanyagot, literenként 3,8 részecskét.

Az Egyesült Államokban jóval szennyezettebb a víz, a vízminták 94,4 százalékában mutattak ki mikroműanyagot, literenként 9,6 részecskét.

Kanadai kutatók által a múlt héten közzétett tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy évente fejenként legalább 50 ezer műanyagrészecskét esznek meg az emberek átlagosan és hasonló mennyiséget lélegeznek be.

„Nemcsak a műanyag szennyezi az óceánokat és más vízi utakat és öli meg a tengeri élővilágot, a műanyag mindannyiunkban ott van” – hangoztatta Marco Lambertini, a WWF International vezérigazgatója.

„Ha nem akarjuk, hogy bekerüljön a szervezetünkbe, fel kell tartóztatnunk azt a több millió műanyagot, amely évente a természetbe kerül” – tette hozzá.

Ha a jelenlegi folyamatok folytatódnak, az óceánokban egy köbtonna műanyag fog jutni minden három köbtonna halra 2025-re az Ellen MacArthur Alapítvány által közzétett The New Plastics Economy (Az új műanyag gazdaság) című jelentés szerint.

Címkék: bankkártya, evés, műanyag

2020. Február 14. 17:05, péntek | Életmód

Génszerkesztéssel állították meg az egyik legagresszívebb mellrák sejtjeinek terjedését

A melldaganatok egyik legagresszívebb formája, a tripla negatív mellrák sejtjeinek terjedését állították meg laboratóriumi kísérletekben a CRISPR nevű génszerkesztést használva.

2020. Február 14. 15:06, péntek | Életmód

A dohányfüstben hatvanféle mutagén anyag van

A dohányfüstben hatvanféle mutagén anyag van, amely sejtmutációt, DNS-károsodást okoz - közölte a Semmelweis Egyetem Pulmonológiai Klinikájának munkatársa pénteken az M1-en.

2020. Február 14. 10:31, péntek | Életmód

Eddig ismeretlen emberelőd génjeit hordozhatja négy nyugat-afrikai népcsoport

Négy nyugat-afrikai népcsoport olyan géneket hordoz, amelyek egy eddig ismeretlen emberelődtől származhatnak egy új genetikai elemzés szerint.

2020. Február 14. 06:35, péntek | Életmód

A baktériumokat újszerűen megölő antibiotikumot fedeztek fel

A baktériumokat új módon megölő antibiotikum-csoportot fedeztek fel, amely ígéretes megoldást nyújthat az antimikrobiális rezisztencia elleni harcban.