2020. szeptember 27, vasárnap - Adalbert

2018. Február 09. 05:00, péntek | Életmód
Forrás: mti

Ehető a hó, de csak frissen erdélyi kutatók szerint

A Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem csíkszeredai karának kutatói szerint ehető a hó, de csak frissen - írta csütörtökön az Agerpres hírügynökség.

Az egyetem diákjai Máthé István mikrobiológus oktató vezetésével vizsgálták, hogy a frissen lehullott, illetve a többnapos hóban előfordulnak-e baktériumok és penészgombák, és ha igen, milyen mennyiségben.

A vizsgálatokat két alkalommal, 2017 januárjában és februárjában végezték, ezek során Csíkszereda központi parkjában, illetve a város egyik forgalmas körforgalmánál vettek steril eszközökkel, tiszta helyről hómintákat, közvetlenül havazáskor, illetve utána kétnaponta, a hatodik napig.

A vizsgálatok eredményei alapján megállapították, hogy mindkét mintavételi periódusban a baktériumok csíraszáma a frissen hullott hó esetében a legalacsonyabb (januárban 5 baktérium, míg februárban 20 baktérium milliliterenként), és a napok teltével emelkedik a számuk. A hatodik napra ez a szám 180-ra, illetve 278-ra emelkedett. A körforgalomnál vett hóminták esetében csak kissé voltak magasabb a baktériumok csíraszámai, mint a parkból vett minták esetében.

A frissen hullott hóban ugyanakkor nem mutattak ki penészgombát, utána pedig a csíraszámuk 5-20 között volt milliliterenként, de az idő múlásával számuk nem mutatott nagy változást. Ezt a penészgombák nagy hidegben történő kisebb túlélési arányával magyarázták.

"Apaként és mikrobiológusként az volt a fő kérdés, hogy a gyerekek nyugodtan megehetik-e a havat? A mikrobiológiai vizsgálatok alapján a kérdésre a válaszom az, hogy nem tiltanám meg, hogy a gyerekek megkóstolják a havat, de ezt csak frissen hullott, vagy fél napnál nem régebbi hó esetében támogatnám" - nyilatkozta a kutatás eredményeit összegezve Máthé István.

2020. Szeptember 25. 16:06, péntek | Életmód

A madarak éneke is megváltozott a karantén alatt

A madarak énekhangjai is megváltoztak a világjárvány miatti korlátozások idején - állapította meg egy friss amerikai tanulmány.

2020. Szeptember 23. 15:01, szerda | Életmód

A koronavírus-fertőzöttek csak mintegy ötöde marad tünetmentes

Az új koronavírussal megfertőződött emberek csak mintegy ötöde marad tünetmentes a Berni Egyetem kutatóinak új, nagy léptékű kutatása szerint, amely 79 korábbi tanulmány eredményein alapul.

2020. Szeptember 19. 09:07, szombat | Életmód

Valószínűleg mégsem Anatóliában háziasították először a lovakat

Nagy valószínűséggel mégsem Anatóliában, hanem az eurázsiai sztyeppén háziasították először a lovakat és csak később exportálták őket a Kaukázus és Anatólia területére

2020. Szeptember 18. 13:09, péntek | Életmód

Egy eddig ismeretlen kihalási eseményt azonosítottak a kutatók

Egy 233 millió évvel ezelőtt bekövetkezett, eddig ismeretlen nagy kihalási eseményt azonosítottak a kutatók, akik szerint az úgynevezett karni pluviális (esős) esemény készítette elő a terepet a dinoszauruszok uralmához.