2020. október 29, csütörtök - Nárcisz

2020. Április 09. 08:06, csütörtök | Bulvár

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról, úgynevezett relativisztikus jetről.

Az amerikai Clemson Egyetem kutatói és külföldi kollégáik készítették az első fotografikus bizonyítékot arról, hogy egyesülő galaxisok töltéssel rendelkező részecskékből álló anyagsugarat tudnak kilövellni, melynek sebessége megközelíti a fényét.

A kép két fiatalabb, spirálalakú galaxisból kialakuló anyagsugarat mutat - idézte a phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál az Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt.

Az anyagsugár vagy plazmakilövellés viszonylag fiatal kora tette lehetővé, hogy a kutatók világosan lássák az eredetét.

Általában olyan nagy erejű a kilövellés fénye, hogy nem látjuk mögötte a galaxist - mondta Marco Ajello, az egyetem professzora.

Az anyagsugarak az univerzum legnagyobb erejű jelenségei. Több energiát bocsátanak ki egy másodperc alatt, mint a Nap egész élettartama idején. Az energiát sugárzás, intenzív rádióhullámok, röntgensugarak és gammasugarak testesítik meg.

A képet a világ legnagyobb, földi bázisú, 8,2 méter hosszú űrtávcsöve, a Hawaii-szigetek egy hegycsúcsán álló Subaru segítségével készítették.

Ajello úgy véli, a kutatócsoport a TXS 2116-077 és egy hasonló tömegű galaxis ütközését kapta el, ez már a második ütközésük volt a képen látható gáz mennyiségéből ítélve.

Évmilliárdok múlva a Tejútrendszer is összeütközik a szomszédos Androméda galaxissal a tudósok számításai szerint.

2020. Október 28. 13:27, szerda | Bulvár

Lippó hatalmas sikere! - VIDEÓ

Lippó és környéke összefogott! Kis település mer nagyot álmodni!

2020. Október 28. 08:00, szerda | Bulvár

Budapest is bekerült az Iron Maiden 2021-es turnéjába

Egy magyarországi fellépés is bekerült az Iron Maiden Legacy of the Beast című turnéjának utolsó, jövő évi európai szakaszába: a világhírű brit rockcsapat 2021. június 9-én ad koncertet a Groupama Arénában.

2020. Október 26. 14:06, hétfő | Bulvár

Liam Neeson thrillere tartja magát az észak-amerikai mozis toplista csúcsán

Ismét Liam Neeson Becsületes tolvaj című akciófilmje érdekelte a legtöbb nézőt Észak-Amerikában a hétvégén.

2020. Október 25. 08:00, vasárnap | Bulvár

Andonik Jako Sport vendége: Szigeti Ferenc (Karthago) - VIDEÓ

Szigeti Ferenc a műsorban elmeséli, hogy milyen sportokat próbált ki élete folyamán és az is kiderül a videóból, hogy milyen sportokat űz jelenleg!