Hírek
2013. Január 25. 17:47, péntek |
Külföld
Forrás: MTI
EU-büdzsé - Lewandowski szerint már most is késő megállapodni
Egyre nagyobb nyomás nehezedik az uniós tagállamokra, hogy megállapodásra jussanak az Európai Unió 2014 és 2020 közötti időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keretéről - vélekedett Janusz Lewandowski uniós biztos egy brüsszeli rendezv
Az Európai Bizottság pénzügyi tervezésért és költségvetésért felelős lengyel tagja az Európai Politikai Központ által szervezett panelbeszélgetésen annak a véleményének is hangot adott, hogy szerinte már most is késő megállapodni olyan értelemben, hogy az új generációs uniós programok várhatóan már így sem fognak tudni időben elindulni.
A biztos ugyanakkor nem értékelte kudarcként, hogy tavaly novemberben a tagállamok állam- és kormányfői nem voltak képesek tető alá hozni a megállapodást, mégpedig azért nem, mert szerinte világosan kirajzolódott, milyen megállapodás születhet. A novemberi csúcsról elmondta azt is, hogy nyilvánvalóan David Cameron brit kormányfő igényeinek kielégítése volt a legnagyobb feladat, az ezzel kapcsolatban a brit törvényhozásban elfogadott, csökkentést követelő határozat pedig mintegy "falként" vágta el a megállapodás lehetőségét. A biztos felelevenítette, hogy a bizottság javaslata úgy készült, hogy a 2013-as számokat gyakorlatilag a várható infláció mértékével indexálták, ami lényegében a büdzsé reálértéken történő befagyasztását jelenti.
"Több Európát ugyanannyi pénzből" - összegezte az elképzelés lényegét Lewandowski, aki szerint a reálértéken történő befagyasztás azért jelent valójában csökkentést, mert az Európai Unió feladatkörei folyamatosan bővülnek, egyes területek átalakultak, a büdzsé egyes fejezeteihez tartozó tevékenységek köre megnövekedett az évek folyamán, ráadásul idén nyáron előreláthatólag Horvátország is csatlakozik az unióhoz.
"Több Európát kevesebb pénzből" - összegezte ugyanakkor a tagállamok elvárásait a lengyel biztos, aki szerint a tagországok részéről némi képmutatásra is utal az, hogy miközben egyre több és több jogkört és feladatot ruháznak az Európai Unióra, minél kevesebb pénzt szeretnének költeni rá. A megállapodás érdekében szerinte ki kell elégíteni és össze kell békíteni a nettó befizetők igényeit, mert van, amiben ők sem értenek egyet. Ugyanakkor utalt arra is, hogy a haszonélvezők között is vannak elégedetlen országok. Arra, hogy vannak, akik az uniós bürokrácián óhajtanának spórolni, Lewandowski úgy reagált, hogy az Európai Unió teljes adminisztrációjának, bürokráciájának, intézményrendszerének a működtetése az uniós költségvetés mindössze hat százalékát teszi ki, ezért ezen a területen aligha lehet milliárdokra rúgó összegeket megspórolni. Kitért ugyanakkor arra is, hogy az uniós intézményeknél dolgozók létszáma már rövid távon is csökkenni fog.
A lengyel politikus előadásában arról is szólt, hogy a vita és a megállapodás vagy annak elmaradása nem csak a többéves pénzügyi keretről szól, nem csak arra lehet hatással, hanem túlmutat azon; ezzel párhuzamosan ugyanis az eurózóna és az Európai Unió jövőjéről is folyik vita.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 20. 09:47, szombat | Külföld
Putyin: Oroszország kész befejezni a konfliktust, ha az okai megszűnnek
Oroszország készen áll és hajlandó véget vetni az ukrajnai konfliktusnak, ha a válság kiváltó okai megszűnnek - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteki moszkvai évértékelő sajtótájékoztatóján.
2025. December 18. 07:37, csütörtök | Külföld
Az EP támogatja az orosz gáz teljes és kötelező kivezetését
2025. December 17. 07:49, szerda | Külföld
Donald Trump jogi képviselői egy floridai bíróságon nyújtották be a BBC elleni 10 milliárd dolláros keresetet
Donald Trump amerikai elnök jogi képviselői Washingtonban kedden bejelentették, hogy egy floridai bíróságon nyújtották be a brit BBC elleni keresetet összesen 10 milliárd dolláros értékben.
2025. December 17. 07:49, szerda | Külföld
Az Európai Unió enyhít a belső égésű motorok forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók - forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán, hogy támogassa a nehéz helyzetben lévő európai autóipart.
