2019. december 15, vasárnap - Valér

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld
Forrás: mti

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2019. December 15. 09:09, vasárnap | Külföld

Ékszerként használt, 8500 éves emberi fogakat fedeztek fel Törökországban

Ékszerként használt, 8500 éves emberi fogakat fedeztek fel a kutatók Törökországban - derült ki egy új tanulmányból, amely szerint a lelet ritkasága azt sugallja, hogy a fogak szimbolikus jelentőséggel bírtak.

2019. December 15. 08:19, vasárnap | Külföld

Néhány centiméter mélyen víz lehet a Marson

Akár méhány centiméter mélyen már lehet víz a Marson - derült ki a Geophysical Research Letters című szaklapban a héten bemutatott tanulmányból.

2019. December 15. 05:00, vasárnap | Külföld

Johnson köszönetet mondott azoknak, akik először voksoltak a konzervatívokra

Köszönetet mondott Boris Johnson brit miniszterelnök szombaton azoknak, akik korábbi pártrokonszenvükkel szakítva, először szavaztak a konzervatívokra a csütörtökön tartott előrehozott parlamenti választáson.

2019. December 14. 12:23, szombat | Külföld