2020. január 28, kedd - Károly,

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld
Forrás: mti

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2020. Január 28. 09:01, kedd | Külföld

A hadsereg közreműködésével szállítanák haza a Vuhanban rekedt németeket

A német szövetségi kormány a hadsereg (Bundeswehr) közreműködésével szállítaná haza a német állampolgárokat a koronavírus okozta járvány központjának számító kínai Vuhanból

2020. Január 28. 08:34, kedd | Külföld

További húsz amerikai repülőtérre terjesztették ki a Kínából érkezők vizsgálatát

Kiterjesztették további húsz amerikai repülőtérre a Kínából érkező utasok egészségügyi vizsgálatát - jelentette be hétfőn este az amerikai járványügyi és betegségmegelőzési központ (CDC).

2020. Január 28. 08:09, kedd | Külföld

Bécsben ingyen belépőkkel jutalmazzák azokat, akik a környezetbarát közlekedést választják

A bécsi önkormányzat hétfőn új mobilalkalmazást mutatott be, amellyel az autójuk helyett a gyaloglást, a kerékpárt vagy a tömegközlekedést választó lakosok ingyen színházjegyhez vagy múzeumi belépőhöz juthatnak.

2020. Január 28. 07:26, kedd | Külföld

Washington kész segítséget nyújtani Kínának a koronavírus-járvány ellen

Washington kész segítséget nyújtani Kínának a koronavírus-járvány féken tartása érdekében - írta Donald Trump amerikai elnök a Twitteren hétfőn.