Városlista
2020. február 25, kedd - Géza

Hírek

2020. Január 24. 17:11, péntek | Belföld

Folytatják a Szőke Tisza roncsainak kiemelését

Folytatják a Szőke Tisza roncsainak kiemelését

A legnagyobb Magyarországon épült lapátkerekes gőzös roncsainak kiemelése még folytatódik, péntek délutánra a partra vontatásának felénél tartanak. A munkák a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást.

Heizler Tamás, a helyszínen a munkálatokat végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője azt mondta, az erősen megrongálódott hajótestet több mint 80 métert vontatták csörlők és egy Magyarországon először itt alkalmazott csigasor segítségével.

A 300 tonnásra becsült tömegű hajó mozgását az erre a célra készített felfújható ballonok segítik, amelyeken gördülni tud a test.

A vontatás hozzávetőleg óránként 16-18 méteres sebességgel folyik, de pénteken a déli órákban egy hosszabb szünetre kényszerültek, mert a csigasor elérte a csörlőket, ezért át kellett szerelni az összességében mintegy két kilométeres kötélzetet.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél vontatták partra.

A munkák - kisebb technikai nehézségeket leszámítva - a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást. A gépházban, a gőzgéphez rögzített konzol - melyet a hosszú előkészítő munka során alakítottak ki - is elég szilárd ahhoz, hogy kibírja a vontatás során jelentkező hatalmas erőhatásokat.

„Az optimista számítások szerint a hajótest szombaton a déli órákra érheti el a Tápéi-öbölben épített rámpa legmagasabb pontját, akkor a lehető legkíméletesebb módon vízszintesbe állítják és a parttól távolabb húzzák" – mondta Heizler Tamás.

Ezután kezdődhet el a roncs takarítása, hiszen még rengeteg iszap, hordalék, víz van a testben és csak ezt követően tudják pontosan felmérni, milyen állapotban van a hajó.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.

A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlását követően a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta.

A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá.

1976-ban vonták ki a forgalomból, ezt követően állóhajóként üzemelt a fővárosban,

két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.

Forrás: origo.hu

Kép: MTI/Máthé Zoltán

Ezek érdekelhetnek még

2020. Február 25. 13:01, kedd | Belföld

Lényegesen több születés és kimagasló számú házasságkötés történt az év végén

Az előzetes adatok szerint 2019 decemberében a magyarországi élve születések száma 8,2 százalékkal nőtt, a halálozásoké 8,1 százalékkal mérséklődött 2018 azonos havi értékéhez képest,

2020. Február 25. 10:38, kedd | Belföld

Akár 5 ezer e-autó is elkelhet a támogatás nyomán

A kormányzati támogatási program módosításával, akár évi 5 ezerre bővülhet az eladott új elektromos autók (e-autók) száma az elmúlt évben értékesített mintegy 1800-hoz képest

2020. Február 25. 09:32, kedd | Belföld

Kigyulladt egy autó az M5-ös autópályán, egy busz pedig lángolt az M3-ason

Kigyulladt egy autó az M5-ös autópálya Röszke felé vezető oldalán, egy busz pedig az M3-as bevezető szakaszán - írta honlapján a Katasztrófavédelem.

2020. Február 25. 07:36, kedd | Belföld

Újra a Stand kapta az Év Étterme díjat

Ismét a Széll Tamás és Szulló Szabina által vezetett Stand fine dining étterem vehette át a Volkswagen-Dining Guide Év Étterme díjat a hétfőn Budapesten megrendezett gálán.