Városlista
2024. április 19, péntek - Emma

Hírek

2012. Február 25. 17:35, szombat | Helyi
Forrás: Nyugathír

Hazatért a Begya-team: sikeres szereplés a műszaki hibák ellenére is

Hazatért a Begya-team: sikeres szereplés a műszaki hibák ellenére is

Harminchárom nap és 15.855 kilométer megtétele után hazatért a Budapest-Bamako raliról dr. Begya László és Sarkadi László.

Az egyetlen Győr-Moson-Sopron megyei duó eredményesen zárta az embert próbáló küzdelmet: kategóriájukban 38 versenyző között a 18. helyet szerezték meg.

Volt, hogy műszaki hiba miatt váratlan megállásra kényszerültek, és volt, hogy az éjszakát egy erdőben, a bennszülöttek között vesztegelve töltötték. Előfordult, hogy saját autójukból lapátolták a homokot, de olyan is, hogy másik két járművet szabadítottak ki a dűnék fogságából. Néha a korrupt katonákkal és a rendőrökkel, máskor utcai kéregetőkkel találták szembe magukat. A tervüktől mégsem tántorította el őket semmi nehézség: teljesítették a távot, és elérték végcéljukat, Bissau-Guineát.

- A kellemetlenségek már idehaza kezdődtek - meséli dr. Begya László, a Győr megyei orvosi kamara elnöke. - Somogybabodon eléggé szűk erdei ösvényeken kellett közlekednünk, ez főként a hátsó ajtónkon és az üvegen látszott meg egy tolatásnál. Sajnos kitörött, a raktérajtó pedig behorpadt, úgyhogy ezt sürgősen orvosolnunk kellett, ezért visszafordultunk Győrbe, és egy autószerelő barátom soron kívül gyors szerviznek vetette alá a kocsit. Az időveszteségünk viszont emiatt jelentős lett, 6-7 órás csúszással eredtünk a mezőny után. Másnap hajnalban értük utol a karavánt, úgy, hogy ők egész éjjel pihentek, mi viszont alvás nélkül nyomtuk a gázt Olaszországig. Ezért kicsit fáradtak voltunk, és így vágtunk neki a háromnapos maratoni távnak, egészen Marokkóig. A megfeszített vezetés sokat kivett belőlünk, szerencsére a kompon tudtunk aludni, úgy cirka 3-4 órát, és Afrikába érve folytattuk a versenyt.

- Ezek szerint az igazi meglepetést nem a terep, hanem az autó okozta...

- Egészen pontosan a kardánkeresztek. Eléggé erős igénybevételnek voltak kitéve, ezért háromszor is ki kellett cserélnünk őket. Ez nagy problémát jelentett, mert a munka négy versenynap kiesést vont maga után, és a végelszámolásnál látszott, hogy ezt a hátrányt nem is tudtuk már ledolgozni. Bosszúságot más nem okozott, a terepviszonyok nem voltak számunkra ismeretlenek. Nagyon sok volt a köves út, és kevesebb a homokos terület, ami becsapós volt, mert a nagyon sík területeken váratlanul feltűnő bukkanók is komoly kihívások elé tudnak állítani. Szerencsére az egész mezőny igen óvatosan közlekedett, így senki sem sérült meg, és egy autó sem borult fel, de főleg a korábbi Dakar-útvonal szupergyors szakasza rendkívüli figyelmet követelt minden résztvevőtől.

- Több műszaki hiba már nem fordult elő?

- Egy esetben a hűtőnk is kilyukadt, és félnapos kényszerpihenőbe került, hogy újra mozgásképesek legyünk. Egy éjszakát az erdőben töltöttünk ismeretlen emberek között. Szerencsénkre nagyon kedvesek voltak, nem akartak bántani minket, és néhány ajándékért cserébe a kivezető utat is megmutatták nekünk. A feszített tempó nagyon rányomta a bélyegét az egész versenyre, de amikor nem voltak műszaki hibáink, sok pontot tudtunk gyűjteni.

- Úgy tudom, a rakomány is nehezen bírta a komoly rázkódást.

- A magunkkal vitt ásványvízmennyiségből egy liternyit tudtunk elfogyasztani, mert a nagy rázkódástól sorra durrantak el a palackok, de felrobbantak az üveges zakuszkák, és a konzervjeink közül is az egyik doboz. Takaríthattunk miattuk, és így élelemről is gondoskodnunk kellett az út során. Többnyire húst fogyasztottunk, de meg kellett nézni, melyik utcai árustól vesszük. Errefelé nincs ÁNTSZ-ellenőrzés... Vízből csak a palackosat fogyasztottuk, sok városban vagy faluban nem is lehet vezetékes ivóvízhez hozzájutni.

- Induláskor sokan beszéltek terrorfenyegetettségről, zavargásoktól teli gócpontokról. Nem futottak bele éles helyzetekbe?

- Elkerültük a tüntetéseket és a zavargásokat. Szenegálban volt egy nehezebb hétvégénk, ahol egy általános sztrájk miatt megbénult az ország üzemanyag-ellátása, és éppen olyan pozícióban volt az egész csapat, hogy már nagyon kellett volna tankolni, mert a bissaui táborig már nem igazán lett volna rá lehetőség. Végül sikerült hozzájutni, de 3-4-szeres áron árulták a gázolajat és a benzint a nepperek és a teherautósofőrök. Ugye, akinek volt valami kis tartaléka, egyből pénzt akart csinálni belőle.

- Elégedett az elért teljesítményükkel?

- Soha nem lehet azt kijelenteni, hogy teljesen meg vagyunk elégedve. Az említett problémák miatt akár jobb helyezést is elérhettünk volna, kategóriánkban a 38 versenyző közül a 18. helyen sikerült végeznünk. Ez az erős középmezőny, ami kimondottan jó eredmény, csak az emberben azért van egy kis csalódás, mert ha nincs akkora kiesésünk a műszaki hibák miatt, ott lehettünk volna az első tízben is. Összesen mintegy 150 induló volt, közülük 95-en értek célba. Amit megfogalmaztunk magunknak, hogy biztonsággal végigmenni ezen a nagy távon, azt tudtuk teljesíteni.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 19. 09:13, péntek | Helyi

Családbarát kórházi osztály a győri Petzben – rangos díjat nyertek

Az egyik osztályon akár hónapokat is eltöltenek a páciensek, szinte családtagokká válnak a páciensek, hozzátartozók és a dolgozók.

2024. Április 19. 08:14, péntek | Helyi

Kevesebb ideig élünk, mint az uniós átlag

Több mint kétszer olyan fontos a szerepe az életmódunknak egészségi állapotunk meghatározásában, mint az egészségügyi ellátórendszernek.

2024. Április 19. 07:14, péntek | Helyi

Bokatörő csomagautomata a Jereváni úton

Március 8-án nyitott meg a Jereváni úton a megújult élelmiszerbolt, a bejárat mellett a nyitással közel egy időben a GLS csomagpontot helyezett el. A képeket nézve azonban valami nagyon nem oké.

2024. Április 18. 09:15, csütörtök | Helyi

Igenis hatékonyan lehet otthon dolgozni – Home office-t és magas béreket akarnak a mai fiatalok

Modern munkakörülmények, versenyképes bérek, otthoni munkavégzés lehetősége – sorolta a Győri Hírek kérdésére Zentai Effi, a győri Széchenyi István Egyetem karrier-szakreferense