Városlista
2024. május 8, szerda - Mihály

Hírek

2021. Július 27. 14:41, kedd | Külföld

Lengyel alkotmánybíróság: nem alkotmányellenes a vasárnapi boltzár

Lengyel alkotmánybíróság: nem alkotmányellenes a vasárnapi boltzár

A lengyel alkotmánybíróság szerint nem alkotmányellenes a 2018-tól fokozatosan bevezetett vasárnapi boltzárról szóló jogszabály.

Ráadásul az ellene benyújtott panaszok közül a testület jogi hiányosságok miatt semmisnek nyilvánított kettőt.

Az alkotmányos panaszokat még a bevezetés évében nyújtotta be a magánvállalkozókat tömörítő Konfederacja Lewiatan szervezet. A kedden kihirdetett ítéletet egy öttagú tanács hozta meg, két bírónak ellenvéleménye volt.
Azokat a panaszokat, amelyek a törvény két lényegesebb előírásaira vonatkoztak - magának a boltzárnak a bevezetése, valamint a boltzár alóli kivételek - az alkotmánybíróság megsemmisítette. Ezt azzal indokolta, hogy a kifogásolásnak ezek a részei nem feleltek meg a törvényi előírásoknak.
A panasznak két olyan része volt, amely megfelelt az előírásoknak, de ezek kevésbé fontos, inkább formális törvényi részeket érintettek, és a bíróság alkotmányosnak találta ezeket a törvényi részeket.
Az egyikben a magánvállalkozók a vasárnapi munkavégzés időbeli meghatározását kifogásolták, amely szerintük eltér a munka törvénykönyvében foglaltakból. A bírák azonban úgy találták: a panaszban a munka törvénykönyvéből idézett előírások nem a vasárnapi munkavégzésre vonatkoznak.
A másik, szintén alkotmányosnak talált tétel a vacatio legis - vagyis a törvény kihirdetése és hatályba lépése közötti átmeneti időszak - időtartamára vonatkozott, amely a vállalkozók szerint túl rövid volt. Ez 23 napot tett ki, ami az alkotmánybíróság szerint elegendő volt ahhoz, hogy a kereskedelmi vállalkozások felkészüljenek a változásokra.
Lengyelországban a vasárnapi és az ünnepnapi boltzárat a legnagyobb lengyel szakszervezet, a Szolidaritás kezdeményezésére vezették be. A vonatkozó törvény értelmében ez 2018 márciusától havi két vasárnapra vonatkozott, 2019 elejétől csak minden hónap utolsó vasárnapján lehettek nyitva az üzletek, szinte teljes vasárnapi zárva tartás pedig 2020 januárjától lépett életbe.
Jelenleg az év hét - általában a nagyobb ünnepeket megelőző - vasárnapján tarthatnak nyitva a boltok. A kisboltok vasárnap csak akkor lehetnek nyitva, ha maga a tulajdonos áll a pult mögött.
A törvény értelmében az árusítási tilalom megszegése ezertől 100 ezer zlotyig (79 ezer - 7,9 millió forint) terjedő bírsággal büntethető.
A tilalom alól több kivétel is van, nem vonatkozik például a pályaudvarokon, repülőtereken, benzinkutakon működő boltokra, valamint a cukrászdákra, a pékségekre, a virágboltokra, a patikákra, az újságárusokra és a dohányboltokra, valamint a postaszolgáltatásokat nyújtó üzletekre.
E kivételek gyakran "kiskaput" jelentenek a bolttulajdonosoknak, az egyik népszerű élelmiszerbolt-hálózat például postai szolgálatok nyújtása ürügyén tart folyamatosan nyitva. A lengyel törvényhozók ezért a vonatkozó törvény módosításait helyezték kilátásba, amit a Szolidaritás is támogat.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 08. 10:18, szerda | Külföld

A lengyel határőrség feltartóztatott egy szökött orosz katonát

Egy, a fehérorosz határon át illegálisan Lengyelországba belépő orosz katonát tartóztatott fel a lengyel határőrség.

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni

2024. Május 02. 06:45, csütörtök | Külföld

Molotov-koktélt dobtak egy varsói zsinagógára

A gyanú szerint egy lengyel állampolgárságú fiatalember próbálta meg felgyújtani szerdán a Nozyk zsinagógát Varsóban, a politikai vezetők elítélték a történteket.

2024. Április 29. 17:26, hétfő | Külföld

Európai Autógyártók Szövetsége: sokkal több töltőpont szükséges az uniós klímacélok eléréshez

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez