2022. augusztus 16, kedd - Ábrahám

2015. Október 01. 13:07, csütörtök | Külföld
Forrás: MTI

Új módszert dolgoztak ki a rákot okozó genetikai mutációk beazonosítására

Újfajta technológiát, \"genomszerkesztési módszert\" dolgozott ki egy nemzetközi kutatócsapat a daganatos betegségeket okozó genetikai mutációk pontos beazonosítására

- mondta el Csabai István fizikus, egyetemi tanár és a kutatócsapat tagja az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.

Az emberi DNS tartalmazza az összes "leírást" a szervezet működéséről, mindezt mintegy 3,5 milliárd "betű", azaz nukleotid rögzíti. Két személy genomja között körülbelül 5 millió "betűben" lehet eltérés - meghatározva többek között a haj- vagy szemszín különbözőségeit is -, ebből azonban mindösszesen néhány vezethet daganatos betegségekhez, a túlnyomó többség teljesen ártalmatlan - magyarázta a tudós.

A kutatók általában daganatos betegségben szenvedők és egészséges emberek genomját szokták összehasonlítani a rákért felelős genetikai mutációk beazonosítása érdekében, azonban a lehetséges eltérések magas száma miatt nagyon nehéz pontosan meghatározni, mely genetikai különbség vezet ilyen típusú betegség kialakulásához - tette hozzá.

A nemzetközi kutatócsapat mintegy 35 ezer mintát vizsgálva ezért egy olyan új genomszerkesztési módszert talált fel, amelynek segítségével rá lehet egy-egy "betűre" fókuszálni és megfigyelni, hogy megváltoztatásuk miként hat a sejtek működésére - hangsúlyozta.

Csabai István hozzátette, hogy a módszert a jövőben gyorsabbá, olcsóbbá kell tenni és "felskálázni arra a sok tízezer lehetséges mutációra, amely közrejátszhat a rák kialakulásában".
A műsorban elhangzott az is, hogy a jelenlegi nemzetközi együttműködés két éve tart, a kutatócsapat tagja Csabai István mellett a jelenleg a Harvard Egyetemen dolgozó Spisák Sándor is. A tudósok eredményeiket szeptemberben a Nature Medicine tudományos folyóiratban jelentették meg.

Címkék: genetika, rák

2022. Augusztus 15. 12:01, hétfő | Külföld

A koronavírus-fertőzöttek száma 590,3 millió, a halálos áldozatoké 6,435 millió

Világszerte 590 307 399 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma pedig 6 435 537 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem hétfő reggel frissített adatai szerint.

2022. Augusztus 15. 09:54, hétfő | Külföld

Teherautó hajtott a tömegbe Pennsylvaniában, halálos áldozat és több sérült is van

Jótékonysági rendezvényre összegyűlt tömegbe hajtott szombat este egy kisteherautó Pennsylvania államban, egy ember meghalt, többen megsérültek, az autós később megölt egy nőt - közölte a rendőrség.

2022. Augusztus 14. 17:02, vasárnap | Külföld

Rekordnagyságú területen pusztított erdőtűz az idén Európában

Minden korábbinál nagyobb területen pusztított erdőtűz Európában az idén az Európai Unió figyelőszolgálatának vasárnap ismertetett adatai szerint.

2022. Augusztus 14. 12:04, vasárnap | Külföld