2019. november 20, szerda - Jolán

2015. Október 01. 13:07, csütörtök | Külföld
Forrás: MTI

Új módszert dolgoztak ki a rákot okozó genetikai mutációk beazonosítására

Újfajta technológiát, \"genomszerkesztési módszert\" dolgozott ki egy nemzetközi kutatócsapat a daganatos betegségeket okozó genetikai mutációk pontos beazonosítására

- mondta el Csabai István fizikus, egyetemi tanár és a kutatócsapat tagja az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.

Az emberi DNS tartalmazza az összes "leírást" a szervezet működéséről, mindezt mintegy 3,5 milliárd "betű", azaz nukleotid rögzíti. Két személy genomja között körülbelül 5 millió "betűben" lehet eltérés - meghatározva többek között a haj- vagy szemszín különbözőségeit is -, ebből azonban mindösszesen néhány vezethet daganatos betegségekhez, a túlnyomó többség teljesen ártalmatlan - magyarázta a tudós.

A kutatók általában daganatos betegségben szenvedők és egészséges emberek genomját szokták összehasonlítani a rákért felelős genetikai mutációk beazonosítása érdekében, azonban a lehetséges eltérések magas száma miatt nagyon nehéz pontosan meghatározni, mely genetikai különbség vezet ilyen típusú betegség kialakulásához - tette hozzá.

A nemzetközi kutatócsapat mintegy 35 ezer mintát vizsgálva ezért egy olyan új genomszerkesztési módszert talált fel, amelynek segítségével rá lehet egy-egy "betűre" fókuszálni és megfigyelni, hogy megváltoztatásuk miként hat a sejtek működésére - hangsúlyozta.

Csabai István hozzátette, hogy a módszert a jövőben gyorsabbá, olcsóbbá kell tenni és "felskálázni arra a sok tízezer lehetséges mutációra, amely közrejátszhat a rák kialakulásában".
A műsorban elhangzott az is, hogy a jelenlegi nemzetközi együttműködés két éve tart, a kutatócsapat tagja Csabai István mellett a jelenleg a Harvard Egyetemen dolgozó Spisák Sándor is. A tudósok eredményeiket szeptemberben a Nature Medicine tudományos folyóiratban jelentették meg.

Címkék: genetika, rák

2019. November 20. 14:00, szerda | Külföld

Ismét nő a migránsok száma a szerb-magyar határ közelében

Egyre több illegális bevándorló van Szerbiában a magyar határ közelében, évek óta nem volt annyi migráns a határ mellett fekvő Magyarkanizsán, mint az utóbbi hetekben - közölték az illetékesek.

2019. November 20. 11:08, szerda | Külföld

Obama és munkatársai "komisz jegyzeteket" hagytak hátra a Fehér Házban

Az előző amerikai elnök, Barack Obama és munkatársai "komisz jegyzeteket" hagytak hátra - mondta Stephanie Grisham, a Fehér Ház szóvivője kedden egy rádióműsorban.

2019. November 20. 08:40, szerda | Külföld

Várandós nőt öltek meg kutyák egy francia erdőben

Kutyaharapásokba halt bele egy várandós 29 éves nő a franciaországi Villers-Cotterets közelében.

2019. November 20. 07:37, szerda | Külföld

Vádat emeltek a zárkájában halálát lelő pedofil Jeffrey Epstein börtönőrei ellen - jelentette kedden az amerikai média.