Városlista
2019. szeptember 16, hétfő - Edit

Blog | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

2018. Július 25. 20:17, szerda

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Uborkaszezon

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Uborkaszezon

Fenti jelzővel a köznyelvben a nyárnak azt az eseménytelen időszakát szokták jelölni, amikor szinte megáll az élet, nem történik semmi fontos, azon kívül, hogy terem az uborka.

A szerencsésebbeknek nincs más dolga ilyenkor, mint pihenni, nyaralni, „semmit tenni”, bár az uborkaföldeken „napozók” valószínűleg ezzel nem értenek egyet maradéktalanul.

Ha már uborkaszezon, akkor táplálkozási szempontból érdemes egy kicsit szemügyre venni a névadót, amely egyike a legelterjedtebb és legrégebb óta termesztett zöldségeknek. Nincs ugyan igazán karakteres ízvilága, de egy remek zöldségfajta, amelyet sokan egyenesen „superfood”-ként emlegetnek (bármit jelentsen is az), és bár valóban rendelkezik néhány nagyon előnyös tulajdonsággal és jótékony hatással, azért nem kell túlzásokba esni.

Az uborkának nagyjából a 95%-a víz, 10 dkg uborka elfogyasztása felér egy pohár vízzel, ami vízpótlás tekintetében a nyári melegben nem utolsó szempont. Ráadásul magnéziumot és káliumot is tartalmaz, amelyek szintén szerepet játszanak a hidratációban, utóbbinak pedig jelentős szerepe van a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében, valamint a csontok egészségének megőrzésében. Többfajta antioxidáns is található az uborkában, mint pl. C-vitamin, mangán, flavonoidok, amelyek feladata a szabadgyökök hatástalanítása (Szabadgyökök vs. Antioxidánsok).

Az uborka rosttartalma (héj és magok) jótékony hatással van az emésztésre, savanyított formában pedig olyan mikroorganizmusokat (probiotikumokat) tartalmaz, amelyek a megfelelő bélflóra fenntartását segítik elő (Pre- Pro- … és kontra).
Azon kívül, hogy mit tartalmaz az uborka az sem elhanyagolható szempont, hogy mit nem. Szénhidrátokban, zsírban és koleszterinben kifejezetten szegény, 10 dkg uborka elfogyasztása mindössze 15-16 kalória bevitelét jelenti, így aztán nagyobb mennyiségben is bátran beépíthető az étrendbe.

Érdemes megemlíteni, hogy az uborkát előszeretettel használja a szépségipar is, mint kozmetikumot és bár ez a táplálkozás tárgykörétől egy kissé távol esik, a dolog szorosan összefügg az uborka alkotóelemeinek egészségre gyakorolt jótékony hatásaival.

Az, hogy az uborka a fent említett összetevőkkel és tulajdonságokkal rendelkezik, nem jelenti azt, hogy „superfood” lenne, hiszen ezek az alkotóelemek sok más élelmiszerben is megtalálhatók. És ez igaz az összes többi ide sorolt élelmiszerre is, általánosságban értelmetlen ez a kategória, a megnevezés leginkább egy jól eltalált marketing fogalom, semmi más.

Telefonszám: +36 20 208 53 67

Email: novakpeter@nutriexpert.hu

Weboldal: nutriexpert.hu

Facebook: Novák Péter, táplálkozási tanácsadás

Véleményed van? Szólj hozzá!

További bejegyzések a blogban

2019. Január 31. 18:42, csütörtök | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Farsangi fánk

Kevés olyan időszaka van az évnek, amelyhez ne társulnának valamilyen hagyományos étkezési szokások és ezek szinte mindig a bőséges, a szükségleteket jóval meghaladó táplálkozásról szólnak.

2018. December 12. 18:55, szerda | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Fokhagyma Luca napra

A Gergely-naptár bevezetése előtt december 13-a volt az év legrövidebb és legsötétebb napja, amikor a boszorkányok szabadon garázdálkodhattak, az ellenük való védekezés legjobb eszköze pedig a fokhagyma volt.

2018. December 02. 19:48, vasárnap | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Karácsonyi kvíz

Ha december, akkor leginkább már mindenki a karácsonyt várja, ami a keresztény kultúrkör, ezzel együtt Európa legmeghittebb ünnepe, amely a szeretetről, a békességről és a megnyugvásról szól.