Városlista
2020. június 4, csütörtök - Bulcsú

Blog | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

2018. Július 25. 20:17, szerda

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Uborkaszezon

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: Uborkaszezon

Fenti jelzővel a köznyelvben a nyárnak azt az eseménytelen időszakát szokták jelölni, amikor szinte megáll az élet, nem történik semmi fontos, azon kívül, hogy terem az uborka.

A szerencsésebbeknek nincs más dolga ilyenkor, mint pihenni, nyaralni, „semmit tenni”, bár az uborkaföldeken „napozók” valószínűleg ezzel nem értenek egyet maradéktalanul.

Ha már uborkaszezon, akkor táplálkozási szempontból érdemes egy kicsit szemügyre venni a névadót, amely egyike a legelterjedtebb és legrégebb óta termesztett zöldségeknek. Nincs ugyan igazán karakteres ízvilága, de egy remek zöldségfajta, amelyet sokan egyenesen „superfood”-ként emlegetnek (bármit jelentsen is az), és bár valóban rendelkezik néhány nagyon előnyös tulajdonsággal és jótékony hatással, azért nem kell túlzásokba esni.

Az uborkának nagyjából a 95%-a víz, 10 dkg uborka elfogyasztása felér egy pohár vízzel, ami vízpótlás tekintetében a nyári melegben nem utolsó szempont. Ráadásul magnéziumot és káliumot is tartalmaz, amelyek szintén szerepet játszanak a hidratációban, utóbbinak pedig jelentős szerepe van a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében, valamint a csontok egészségének megőrzésében. Többfajta antioxidáns is található az uborkában, mint pl. C-vitamin, mangán, flavonoidok, amelyek feladata a szabadgyökök hatástalanítása (Szabadgyökök vs. Antioxidánsok).

Az uborka rosttartalma (héj és magok) jótékony hatással van az emésztésre, savanyított formában pedig olyan mikroorganizmusokat (probiotikumokat) tartalmaz, amelyek a megfelelő bélflóra fenntartását segítik elő (Pre- Pro- … és kontra).
Azon kívül, hogy mit tartalmaz az uborka az sem elhanyagolható szempont, hogy mit nem. Szénhidrátokban, zsírban és koleszterinben kifejezetten szegény, 10 dkg uborka elfogyasztása mindössze 15-16 kalória bevitelét jelenti, így aztán nagyobb mennyiségben is bátran beépíthető az étrendbe.

Érdemes megemlíteni, hogy az uborkát előszeretettel használja a szépségipar is, mint kozmetikumot és bár ez a táplálkozás tárgykörétől egy kissé távol esik, a dolog szorosan összefügg az uborka alkotóelemeinek egészségre gyakorolt jótékony hatásaival.

Az, hogy az uborka a fent említett összetevőkkel és tulajdonságokkal rendelkezik, nem jelenti azt, hogy „superfood” lenne, hiszen ezek az alkotóelemek sok más élelmiszerben is megtalálhatók. És ez igaz az összes többi ide sorolt élelmiszerre is, általánosságban értelmetlen ez a kategória, a megnevezés leginkább egy jól eltalált marketing fogalom, semmi más.

Telefonszám: +36 20 208 53 67

Email: novakpeter@nutriexpert.hu

Weboldal: nutriexpert.hu

Facebook: Novák Péter, táplálkozási tanácsadás

Véleményed van? Szólj hozzá!

További bejegyzések a blogban

2020. Február 05. 15:13, szerda | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: NUTRIEXPERT TUDÁSTÁR - A feldolgozott élelmiszerek nyomában

A feldogozott élelmiszerek kapcsán gyakran jut eszünkbe valamilyen negatív jelző, pl. az egészségtelen vagy a „műanyag”, de lehetne még sorolni.

2020. Január 28. 14:45, kedd | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: NUTRIEXPERT TUDÁSTÁR - Táplálkozástudomány: tudomány vagy káosz?

Külső szemlélő számára bizonyos szempontból, és nem teljesen alaptalanul, úgy tűnhet, hogy a táplálkozástudomány egy nagy zűrzavar. Az egymásnak ellentmondó „tanok és teóriák” könnyen megzavarják a fejeket.

2020. Január 23. 12:05, csütörtök | Táplálkozási tanácsok Novák Péterrel

Táplálkozási tanácsok Novák Pétertől: NUTRIEXPERT TUDÁSTÁR - Vita a gabonafélékről

A gabonafélék fogyasztásában rejlik a hosszú élet titka, vagy azok egyes összetevői éppen megrövidítik az életet? Vajon a gabonafélék esszenciális élelmiszercsoportnak tekinthetőek-e, vagy éppen ellenkezőleg?